Ш
Школа для дитини - це другий дім, у ньому мають панувати
добрий настрій, життєрадісна атмосфера, душевність між учителем та учнями.
-
/ У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу, як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі «Сто порад учителю» він писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумової праці….»Розвивати творчі здібності можна по-різному.Мої задачі, як педагога це:- Визначати психолого – педагогічні особливості дітей з творчими здібностями;- Управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного;- Створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості учнів;- Розвивати уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірність;- Розвивати прагнення постійно вдосконалюватися;- Створювати «ситуації успіху»;- Впроваджувати інноваційні методи навчання та здоров’язберігаючі технології.Природа щедро наділила кожну здорову дитину можливостями розвиватися, потрібно лише знати, як реалізувати ці можливості, і тоді кожен здоровий малюк зможе піднятися на найбільші висоти творчої діяльності./ А щоб дитина була здоровою, їй хотілося працювати, творити, фантазувати, отримувати невеликі успіхи треба допомогти їй бути здоровою.Тому велика оздоровча робота проходить в гімназії, адже ми школа – культури здоров’я./ В класі обов’язково: ранкові зустрічі (це психологічний стан дитини), ранкова зарядка, а також використання «Скриньки поганого настрою». На уроках фізкультхвилинки, рухливі перерви, спортивні секції, оздоровчі прогулянки, свята: День здоров’я, День Сім’ї, спартакіада. Не забуваємо про сольові мішечки для правильної постави, каштанові аплікатори. На уроках мови завдання оздоровчого напрямку,на математиці задачі. А також музикотерапія, казко терапія, ігротерапія, ароматерапія та багато іншого./ У творчому пошуку вчитель завждивпевнено йде до своєї мети:Розуму вчить, відкриває світиПрагне здоров’я дітей зберегти./ Кожна дитина – неповторна індивідуальність. Тому у кожній дитині є свої здібності до різних видів творчості.Існують різні види творчості учнів:- Образотворча- Навчальна- Наукова- Технічна- Літературна- Управлінська- Музична/ А моїм особливо важливим завданням є – допомогти кожному учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.Освітня галузь «Мова і література» Державного стандарту полягає у функціональному підході до шкільного мовного курсу, який передбачає співвідношення мовної теорії та мовленнєвої практики.Один із чотирьох видів мовленнєвої діяльності – це читання.У початковій школі навчальний предмет «Читання» - багатофункціональний. У процесі вивчення здійснюється мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток школярів, виховується дитяча особистість./ Вміємо читати – вміємо пізнавати.Пам’яткою для вчителя є настанови В.Сухомлинського: «Навчіть у початкових класах всіх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати й думаючи читати».Але йде час….. та сучасні діти вимагають від нас нового, ще невідомого.Народна мудрість говорить: «Не навчайте дітей так, як навчали Вас. Вони народились в інший час». Тому я маю розглядати кожного учня, як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями./слайд 23/ Формування творчої особистості засобами художньої літератури (тобто на уроках читання) насамперед передбачає:- Систематичне розв’язування на уроці різноманітних творчих завдань;- Урахування вікових особливостей учнів;- Залучення до роботи на уроці всіх учнів;- Використання різних засобів, підходів до учня;- Проблемний підхід до вивчення творівЧитання – самостійне плавання в морі знань і завдання кожного з нас полягає в тому, щоб кожен вихованець зазнав щастя цього плавання, почувався сміливцем, який опинився віч – на – віч із безмежним морем людської мудрості.А щоб плавання було цікавим і корисним я використовую на уроках читання інноваційні технології.В навчально – виховному процесі ефективно використовувати такі інноваційні технології:- Розвивальне навчання;- Проектне навчання;- Інтерактивні технологій.У своїй роботі я користуюся методиками, які формують творчу, мислячу особистість дитини, організовую радісне навчання без примусу, розвиваю в них стійкий інтерес до знань.Навчання учнів будую в такій послідовності:/ Цікаво → знаю → вміюСаме ж навчання прагну зробити не простішим, а зрозумілішимОднак розумію, що процес навчання — це не безперервна радість. Не все може бути цікавим у навчанні. Наслідуючи К.Д.Ушинського, вважаю за потрібне "привчити дитину робити не тільки те, що її цікавить, а й те, що не цікавить, робити заради приємності виконати свій обов'язок".Намагаюся будувати уроки так, щоб кожен учень почувався дослідником, який самостійно здобуває знання, мав змогу зіставляти, порівнювати, шукати і знаходити істину, доводити висунуті гіпотези під час спілкування зі своїми однокласниками та з учителем.Такий підхід до процесу навчання й виховання дітей сприяє розвитку їхніх творчих задатків, який забезпечується інтерактивними методами навчання, як—акваріум—мікрофон—«мозковий штурм»—робота в парах,—у малих і великих групах—дерево рішень—імітаційні ігри, ділові ігри,—розігрування ситуації за ролями—дискусія,—дебатиРезультативність творчого процесу зумовлюється його організацією.Під час уроків читання на всіх етапах використовую творчі завдання. Так, на етапі сприймання художнього твору — це завдання-настанови.Виконання будь-якої творчої роботи закінчую аналізом та оцінюванням, що потребує від учнів вияву критичності й незалежності суджень, проблемного бачення інших творчих властивостей. Найчастіше використовую взаємоаналіз і взаємооцінювання, у процесі яких кожен розвивається і як читач, і як творець.На уроках читання використовую стратегії, які значною мірою стимулюють розвиток творчих здібностей дітей. Зокрема, літературні ігри, кросворди, складання віршів, скоромовок, загадок, а також шаради, анаграми, вікторини сприяють розвитку дивергентного мислення (швидкості, гнучкості, точності, оригінальності). Найбільше діти полюбляють виготовляти книжки – малятка на різні теми. Творчі здібності стимулюю також за допомогою активізації фантазії, уяви школярів.Навчити дітей відчувати мелодійність рідного слова, красу навколишньої природи, тонкощів людських стосунків, посіяти добро в дитячі душі, заохочувати дітей у їх фантазіях, ставати на місце будь-яких живих створінь, щоб навчитись відчувати чужу радість і чужий біль,— це одне з завдань уроків у початкових класах. В. О. Сухомлинський в одному зі своїх звернень писав: «Умій відчувати поряд із собою людину, вмій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ -— радість, горе, біду, нещастя. Думай і відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному стані іншої людини». Ці слова видатного педагога стали моїм девізом у роботі з дітьми.Я намагаюся плекати паростки духовності, відкривати і розвивати творчі здібності дітей. Щоб виконати ці завдання, необхідно дітей переконувати, що вони — найбільше багатство країни, що вже зараз вони виконують відповідальне державне завдання — збагачують себе знаннями. Необхідно довести дітям, що дорослі вірять у їх здібності та завжди готові допомогти і підтримати кожну особистість.На уроках я розвиваю здатності до фантазування, перевтілення; вчу елементарної акторської справи; намагаюсь розвинути навички віршоскладання. Звичайно, не обов'язково мої учні в майбутньому стануть поетами. Але якщо краса чистої, дитячої душі виллється на папері поетичними рядками, то це буде підсумком моєї роботи в навчанні та вихованні. Це означатиме, що людина починає вчитись володіти рідним словом, і в її душі утверджуються ідеали добра.Вчу дітей співчувати, співпереживати, а отже, ті зернини доброти і милосердя, які я намагаюсь посіяти в їхніх душах, нарешті проростуть.../ Успіхами моєї роботи я можу пишатися. Половина класу спробували свої здібності у різних конкурсах. І я дуже рада, що мої учні мають змогу реалізуватися в тій чи іншій діяльності, розкрити свої здібності, виявити й показати найменші досягнення та успіхи.І, врешті-решт, систематичне використання творчих завдань у навчально-виховному процесі допоможе розвинути в кожного учня гнучкість мислення, навчити кожну дитину логічно розмірковувати, нестандартно розв'язувати проблему, не зубрити, а думати, самостійно робити висновки, пропонувати оригінальні рішення.А для мене розвиток творчих здібностей учнів — це можливість помандрувати у світ кожної дитини через її розповіді, малюнки, казки, вірші. Це можливість познайомитися із захопленнями, найзаповітнішими мріями дітей. Це відкриття дитячого Я — собі, ровесникам і самій дитині. Це вихід на особистість дитини.Суспільству майбутнього потрібні люди з актуальними знаннями, гнучкістю і критичністю мислення, творчою ініціативою. Працюючи над проблемою, я намагалася, щоб мої діти були, у майбутньому, самостійними, компетентними людьми, які не чекатимуть вказівок щодо кожної дрібниці, а візьмуть відповідальність на себе, доведуть розпочату справу до кінця. Адже вони сучасні діти!/слайд 29/
Немає коментарів:
Дописати коментар